18.1.2016 Vuoden vartelainen Sami Henttonen kertoo työstään

Huoneesta kuuluu näppäimistön naputusta. Vuosikorjaustöiden työnjohtaja Sami Henttonen istuu kirjoittamassa. Hän vastaa asiakkaalta tulleeseen reklamaatioon. ”Työni on pääasiassa ongelman ratkaisua. Hoidan Varten rakentamien talojen takuu- ja vuosikorjausasiat, aina Kirkkonummelta Lappeenrantaan. Koko ilo on siis minulla.”

 

Sami Henttonen

Vuosikorjaustöiden työnjohtaja
46-vuotias
Kouvolasta kotoisin, asuu
nykyisin Kausalassa
Vuoden vartelainen 2016

Henttosen ura Vartella alkoi toukokuussa 2005. ”Alkuaikoina tein konkreettisesti vuosikorjauksia. Siitä olen edennyt nykyiseen tehtävääni. Tänne päätyminen on enemmänkin sukuvika. Setäni on aikoinaan ollut perustamassa Vartea ja parhaimmillaan täällä työskentelivät minun lisäkseni myös veljeni ja äitini. Itse tulin viimeisenä ja nyt olen myös viimeinen perheenjäsenteni siirryttyä jo eläkkeelle.” Työtänsä Henttonen kuvailee vaihtelevaksi. ”Teen työtäni toimistossa, mutta myös paljon paikan päällä kohteissa. Työni elää sen mukaan, missä on havaittu korjattavaa. Sinne aina mennään, missä tarvetta on.”

ASIOITA EI PAINETA VILLAISELLA
Kaikkiin meille tuleviin reklamaatioihin suhtaudutaan vakavasti, niihin reagoidaan ja asia tutkitaan aina. ”Joskus vaaditaan mahdottomuuksia, mutta ne on sitten eri asia.” Henttosen mukaan palautteiden sävyt ovat yhtä monenkirjavat kuin me ihmisetkin. ”Jotkin asukkaat tarttuvat vain selviin, oleellisiin virheisiin ja jotkut taas hyvinkin pieniin juttuihin. Kerran sain jopa valituksen, että parvekkeelle tulee talvella kylmää ilmaa lasituksien raoista.” Haastaviakin tilanteita on tullut vastaan. ” Tärkeintä on pysyä itse rauhallisena ja omistaa pitkä pinna, varsinkin jos asiakas on hermostunut.  Uralleni ei ole mahtunut kuin yksi–kaksi kertaa, joilloin kommunikaatio asiakkaan kanssa ei vain ole onnistunut.” Myös aliurakoitsijoiden kanssa asioimisessa on kirjavuutta. ”Toiset tekevät takuutyöt mallikkaasti, mutta joidenkin kanssa ei mene niin ruusuisesti. Yhteistyötä kuitenkin kehitetään koko ajan ja etsitään parannuksia kommunikaatioon ja toimenpiteisiin.”

TYYTYVÄINEN ASIAKAS ON PALKINTO
Vuosikorjaustöiden työnjohtajan työ alkaa siitä, kun kohde on valmistunut ja kestää sen ajan, kun takuuaika on voimassa. ”Meillä on erilaiset vastuut riippuen siitä, onko kyseessä oma tuotanto vai urakkakohde. Urakkakohteiden takuu on yleisten sopimusehtojen mukaan kaksi vuotta ja törkeiden ja tuottamuksellisten rakennusvirheiden kohdalla 10 vuotta. Vapaarahoitteisissa kohteissa ei puhuta takuusta, vaan asuntokauppalaista ja niissä ei suoriteta takuukorjauksia vaan vuosikorjaus. Meillä on myös 10 vuoden virhevastuu”, Henttonen valottaa. ”Kun tehdään urakkakohdetta, olemme sopimussuhteessa tilaajaan, emme asiakkaisiin. Jokaisessa kohteessa olen loppukädessä kuitenkin asukkaiden kanssa tekemisissä, sillä heidän kanssaan ongelmat ratkotaan.”
Työstään Henttosella ei kuitenkaan ole valittamista. ”Eihän tämä helpointa työtä ole, kun käytännössä minulle ei tule yhtään positiivista yhteydenottoa. Haastavinta, mutta myös samalla palkitsevinta, on saada asiakas tyytyväiseksi. Vaikka ajoittain on raskasta, pidän työstäni ja työkavereiden kanssa läppä lentää!”